Alimente care te ajută să slăbeşti

Cine spune că a slăbi e uşor fie minte, fie n-a trecut niciodată prin aşa ceva sau n-a avut ambiţia să ţină o cură de slăbire. N-am să vorbesc aici de alimentele care ard grăsimea doar pentru cei care vor să aibă câteva kilograme în minus, ci şi pentru cei care consideră că au nevoie de o dietă sănătoasă pentru a se simţi bine în propria piele.

Există o tradiţie bolnăvicioasă printre supraponderali conform căreia înfometarea e cea mai bună reţetă de slăbire. Toţi, dar absolut toţi specialiştii în nutriţie vor spune cât de tare pot că a te înfometa e cea mai mare prostie. Şi au mare dreptate. Un organism privat îndelung de cei mai elementari factori nutritivi va sfârşi fie prin colaps (nu te poţi înfometa la nesfârşit fără să simţi consecinţele negative), fie prin compensare (organismul care sesizează că nu primeşte ceea ce are nevoie atunci când are nevoie, va începe să facă rezerve şi te vei trezi cu kilograme în plus, în ciuda înfometării). Sună ciudat, nu, să nu mănânci şi totuşi să pui pe tine. La un moment dat te saturi de atâta foame, iar subconştientul „te lucrează”. Când ai pus mâna pe mâncare, nu te mai opreşti; consumi o cantitate mare de alimente, chiar şi o dată pe zi, iar acestea – cum zice românul – „se fac sânge!”..., adică se depun peste tot. Deci nu merită să te abţii de la micile plăceri ale zilei doar cu gândul la cele 2-300 de grame pe care le dai jos, dar le pui înzecit înapoi când pui mâna pe mâncare.

Există multe alimente la îndemâna fiecăruia care te ajută să arzi grăsimile în loc să le depui prin zone în care nu le vrei sub nicio formă. Alimentele cu conţinut ridicat de proteine şi fibre sunt cea mai bună alegere când te gândeşti să mai reduci puţin centimetri din jurul taliei, de exemplu. De ce? Pentru simplul fapt că organismul consumă mult mai multă energie pentru digestia proteinelor şi a fibrelor, decât pentru digestia grăsimilor. Aşa că, mai multe proteine consumate, mai multe calorii arse.

Ouăle pot fi puse în capul listei alimentelor bogate în proteine. Mulţi se întreabă de ce oul trebuie să aibă şi albuş şi gălbenuş… pe bună dreptate, pentru că albuşul nu este tocmai alimentul potrivit pentru o dietă sănătoasă. Limitează-te la gălbenuş, pentru că în el se află cea mai mare cantitate de proteine. Atenţie, însă, să nu exagerezi cu numărul de ouă consumate într-o zi, pentru că pot apărea şi neplăceri, precum dureri hepatice sau biliare, din cauza efortului de digestie. Si atenţie la modul cum sunt gătite ouăle şi de unde le procuri. Evită ouăle de raţă, pentru că pot fi infestate cu salmonella. Găseşte-ţi un furnizor de încredere, găteşte bine ouăle (fără ulei!) şi… spor la treabă!

Fasolea este un produs ieftin, la îndemână şi… sănătos. Conţine multe proteine, fibre şi fier. Încearcă să ignori neplăcerile „gazoase” pe care le provoacă şi gândeşte-te la beneficiile sale. Foloseşte fasolea proaspătă şi fereşte-te de cea congelată sau gătită cu rântaşuri. Salata din fasole proaspătă în combinaţie cu o salată verde face minuni. Ai grijă ca fasolea să fie bine fiartă. La salata de fasole boabe şi – în general – la toate felurile de mâncare foloseşte uleiul de măsline. Cel extravirgin conţine 85% din cantitatea de grăsimi mononsaturate necesare organismului într-o zi. Pe de altă parte, uleiul de măsline sprijină digestia şi ajută la reglarea tranzitului intestinal. Unii specialişti vorbesc de înlocuirea freshului de portocale de dimineaţă, cu un păhărel de ulei de măsline… dacă rezişti.

Poate că fulgii de ovăz nu sunt tocmai cel mai bun aliment pe care l-ai mânca. Dar aceştia sunt plini de fibre solubile care curăţă efectiv stomacul de acizii digestivi reziduali şi ajută astfel şi la scăderea nivelului de colesterol din sânge.

Iar acum… ceea ce auzi până şi la un pici de 5-6 ani care încă nu ştie ce înseamnă: cereale integrale. Toată lumea vorbeşte de ele, însă prea puţini le consumă şi realizează cât sunt de sănătoase. Când spui cereale integrale spui carbohidraţi. Da, ştiu, carbohidraţii sunt contraindicaţi în diete. Însă nu toţi. Sunt acei carbohidraţi „răi”, de exemplu din pâinea albă, produsele de patiserie, orezul alb sau pastele făinoase. Dacă vorbim de carbohidraţii din fulgii de porumb, atunci zâmbim frumos şi mâncăm mai departe. Poate şi pâinea albă vede ceva făină de grâu, dar vorbim de grâu prelucrat, iar producătorii adaugă tot felul de ingrediente care nu sunt indicate. Dacă vrei neapărat o felie de pâine sănătoasă, apelează la bunica de la ţară care probabil că nu va pune melasă, amidon alimentar sau coloranţi în pâinea ce i-o va coace nepotului favorit.

Cu greu am crezut şi eu, dar se pare că e adevărat: anumite tipuri de carne ajută la dizolvarea grăsimilor şi, ceva în plus, cresc imunitatea. Deci din dieta, fie ea de slăbire, fie pentru menţinere, nu trebuie exclusă carnea. Somonul şi tonul se numără printre variantele cele mai sănătoase şi recomandate de carne de peşte. Conţin acizi graşi omega-3, care se înscriu pe lista cam scurtă a grăsimilor sănătoase. Tot în rândul „vedetelor” din carne se înscriu şi feliile subţiri (foarte subţiri) de carne de viţel (nu vită) sau curcan. Moderaţie, însă, la carne!